Corsica steden

Corte

Corte, een mooie oude stad in het midden van Corsica. Deze historische stad heeft een mooie Citadel, van waar je schitterend uitzicht hebt op de omgeving. Thuis had ik een mooie stadswandeling gevonden, maar veel bijzonderheden gaf die ook niet. Paar tips:

Bij ingang van de stad loop je bij de fontein rechts omhoog de trappen op. Veel restaurantjes zijn daar gevestigd. Op het eind ga je links af en loop je verder tot aan de trap dat leidt naar de Citadel. Je loopt voorbij restaurant 'U Museu Kotelette', dat ik je zeker kan aanraden om daar te eten. Ze zijn er vriendelijk (en dat is niet gewoon in Corte), je zit er gemoedelijk, het eten is er goed en (ook handig) ze spreken Engels. Als je verder de trap oploopt kom je op een pleintje uit, loop rechtdoor (zijn 2 straten, rechts aanhouden) Rue de la Citadelle in, waar ook 'Belvédère' staat aangegeven. Je komt uit bij een toren die een weids uitzicht biedt.

Place Gaffori; Achter het standbeeld van Gaffori, zie je zijn huis. De gevel vertoont nog de schade van de Genuese beschieten tijdens het beleg van Corte in 1750.

De mooie foto van Corte heb ik genomen als je bij Place Gaffori, Rue prof. Santiaggi neem, helemaal afloopt, op het eind linksaf sla, dan op kruising rechtsaf over de brug, helemaal aflopen en links met de bocht mee tot aan het kerkje. Vanaf de trappen heb je mooi zicht op Corte, maar het is wel een eind lopen.

Bonifacio

Deze authentieke oude vestigingstad mag je niet missen. De ligging op een langgerekte kalkrots en dicht langs de rand van de kliffen levert prachtige plaatjes op.  In de zomer moet het ontzettend druk zijn en parkeren doe je het beste maar meteen bij de ingang van de stad, aan de haven op de grote parkeerplaats. Wij overnachtten in Bonifacio in het hotel Santa Teresa, waar ook een grote parkeergelegenheid is. We verbleven hier 2 nachten. Ik vond dit heel relax en Bonifacio is het echt wel waard om daar meerdere dagen te zijn.

Het was wel jammer dat het weer een beetje wisselvallig was, maar al scheen de zon niet in ieder geval regende het niet!

Nadat we ingecheckt hadden in ons hotel liepen we naar Col Saint-Roch (witte kerkjeruine), vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op de kliffen en de zee. Daarna hebben we het bekende wandelpad 'trail des falaises' (links als je met je gezicht naar de zee kijkt) dat begint bij Col Saint-Roch en gaat tot aan de vuurtoren van Petusato (zover hebben we niet gelopen). Maar de mooiste foto krijg je toch wel meteen aan het begin op de trap, waar het pad begint!

Ondanks dat het zo toeristisch is blijft Bonifacio heel bijzonder, de stad lijkt uit een filmset te komen en is zo levendig. We hebben een paar kerken bezocht, maar ik vond ze niet echt spectaculair. De zeekerkhof vlak bij ons hotel is indrukwekkend en interessant is Le Gouvernail de la Corse, dat diende als schuilplaats en munitie opslag tijdens de 2e wereldoorlog dat te bezoeken is voor een paar euro en echt de moeite waard. De boottocht rondom Bonifacio is ook een aanrader.

We hebben goed gegeten bij 'Le time' waar ze vriendelijk waren.

Sartene

Deze stad wordt omschreven als de meest Corsicaanse stad van Corsica. De auto kun je goed kwijt als je komend van de N196, net voor de stad de kleine witte bordjes volgt met Parking (ook hospital). Daarna is het 6 minuten lopen naar de stad.

Ik had de volgende mooie stadswandeling gevonden:

Start is bij Place de la Libération, (3e foto), plein met cafés en de imposante kerk st. Marie (1766), Je loopt dan door de doorgang (4) van Hotel de Ville onderdoor en kom je uit bij de oude wijk Santa Anna uit. Deze authentieke wijk met steegjes en smalle doorgangen en vele souvenierswinkeltjes loop je aan de linkerkant af na en 100 m rechts van het stadshuis zie je een uitkijktoren uit de 16de eeuw. Op de kleine place du Maggiu begint links tussen twee huizen de extreem smale passage de Bradi die naar de place Angelomaria-Chiappe voert. Neem de ruie Caramana die afdaalt naar de place Chiappe. De authentieke rue du Purgatiore brengt u weer naar de place de La liberation.

Ik weet niet precies meer waar het was, maar onderweg liep de straat verder door een souvenierswinkeltje...haha

Wij hebben nog een stukje door de wijk Borgo gelopen

Eerst steek je bij Place de la Liberation over in de richting van Museum Prehistoire Corse en wandel je door de rue des Voutes. Links aan het einde voert een trapdeel naar de rue Antoine-Croce. Doorlopen tot aan de Chapelle St. Sebasstien, waar het voorplein een mooi uitzicht op de omliggende heuvels biedt. Keer terug naar de place de la Liberation via de cours Soeur-Amelie.

Bij het café au Bien Assis zijn ze niet vriendelijk, maar jeetje ik heb nog nooit zo'n lekkere pure vanilleijs en caramelijs gegeten!

Ajaccio

Tja Ajaccio, deze mooie hoofdstad heeft één heel groot nadeel. Het is er zo ontzettend druk! Om alleen al met de auto doorheen te kunnen rijden is echt een crime. We konden de auto goed kwijt in het overdekte parkeergarage 'Diamant' vlakbij Place de Gaulle midden in de stad en hebben we op onze gemak de stad verkend en natuurlijk zijn we naar het geboortehuis van Napoleon gegaan.