Madeira Funchal

In Funchal hebben we onze auto dat we op het vliegveld bij Querin hadden gehuurd weer teruggebracht. Hun kantoor zit aan de straat 'estrada monumental' op de hoek van 'Rua do pico da cruz' en tegenover de shopping centre. Vandaar liepen we (trouwens auto verder prima afgehandeld) over de estrada monumental naar het centrum van Funchal, een eind lopen, maar niet saai. Mooie gebouwen en prachtige (oude) hotels en schitterende tuinen kwamen we onderweg tegen. Ook een monument van Sissi stond er, waarschijnlijk omdat zij ook op het eiland is geweest.

Funchal is een mooie hoofdstad, de straten zijn prachtig gelegd in mozaik, vele mooie gebouwen, waarvan ook vele wel een opknapbeurt kunnen gebruiken. Funchal heeft talrijke kerken een aantal hebben we ook bezocht, maar de Jezuitenkerk springt er echt wel bovenuit.

Ik zou niet aanraden om in het weekend naar deze stad te gaan. In de binnenstad zijn de winkels gesloten en de kerken zijn niet toegankelijk, behalve voor een mis. Door de week zijn musea en kerken vaak tussen 12.00 uur en 15.00 uur gesloten. Maar daar kan je ook niet altijd van op aan. Wij kwamen rond 14.45 uur bij een kerk, waarbij een bord stond gesloten tot 14.00 uur, maar was nog steeds dicht.

Colégio dos Jesuítas / Igreja do Colégio

Deze kerk is echt prachtig, een echte aanrader! Ik wilde heel graag deze kerk zien, maar toen we zaterdag er waren bleek hij gesloten te zijn. Je kon wel een rondleiding kregen bij het collegegebouw van de Jezuïten, maar de kerk zat daar niet bij inbegrepen. Op zondag was de kerk alleen open tijdens de mis vertelde ze mij bij het Jezuïtencollege. De rondleiding hebben we niet gedaan. Zondag wandelden we door Funchal en kwamen we langs deze kerk toen de mis net afgelopen was. Wij snel naar binnen en meerdere touristen deden dat ook en bleek dat dat helemaal geen probleem was en de kerk bleef gewoon open ook na de mis...?

Museu Municipal e Aquário / Museu de História Natural

Klein aquaria met op de 1e verdieping een bijzondere collectie van opgezette dieren. Toevallig kwamen we hier voorbij en had ik gelezen dat het een mooi oud gebouw was met een klein aquaria, we hadden tijd over en dachten laten we maar kijken wat het is. De aquaria was niet klein, maar superklein, maar wel met een paar bijzondere schepsels, zoals de inktvis en sidderaal. Maar het bijzondere was de 1e verdieping met de collectie van opgezette dieren. Deze collectie was heel uitgebreid, met o.a. een ijsvogel en vliegende vis. Ook diverse dolfijnen hadden ze opgezet en nu pas zag je goed hoe groot de dolfijnen waren, die we met de rondvaart hadden gezien. Ik vind dit echt een mooie, aparte museum en zou het zeker aanraden hier een bezoek aan te brengen.

Quinta das Cruzes

Dit herenhuis laat zien hoe de welgestelden in de 17e en 18e eeuw woonde en welke luxe goederen ze toen hadden. Vind het moeilijk om hier iets over te zeggen. Deze huizen zie je in Europa wel vaker, het bijzondere is meer dat deze Quinta één van de weinige herenhuizen in Madeira is dat als musea opengesteld is. Entreeprijs €3

Madeira Film Experience

Een audiovisuele reis over de historie van Madeira.

Op tripadvisor had ik gelezen dat de Madeira filmexperience echt een aanrader is en ik kan dit ook alleen maar beamen. Zoals in (Nederlands!) hun folder staat is het 30 minuten van 600 jaar geschiedenis en cultuur van het eiland dat overal ter wereld bekend staat als 'de parel van de Atlantische Oceaan'. Een (hele kleine) minpuntje, ik vind het jammer dat er weinig over de fauna en flora van het eiland werd verteld. Maar verder kan ik alleen maar zeggen: Doen! (en het is binnen ook nog heerlijk koel) entreeprijs is €5 en daarbij kreeg je ook een locale lekkernij (zakje met snoep) bij. Op hun site www.madeirafilmexperience.com kun je een app downloaden, van een plattegrond van Funchal met alle bezienswaardigheden en navigatie hierbij!

Igreja de São Pedro

Dit mooie 16e eeuws kerkje kwamen we onderweg tegen. Bleek later de eerste kathedraal op Madeira te zijn.

Mercado dos Lavradores / Zone Velha

Een overdekte markt, met verse producten. Het vervelende is dat de verkopers erg, erg opdringerig zijn. Jamergenoeg waren we te laat voor de vismarkt dat alleen 's morgens is. Maar over het algemeen vond ik het wel tegenvallen.

Sé Kathedraal

Sé Cathedrale is best mooi, maar niet echt bijzonder (vind ik).

Museu de Arte Sacra

Een aardige museum, met bijzondere werken, met o.a. Vlaamse schilderijen en zilver. Bij vele reisboeken en ook bij tripadvisor staat Museu de Arte Sacra op een hoge plaats. Het zal dan waarschijnlijk ook wel aan ons liggen, maar ik was er niet erg van onder de indruk. Het is niet groot en voor ons was een klein uurtje voldoende om er doorheen te lopen. Entree prijs €3