Parijs 2012

Begin december 2012 ben ik samen met mijn moeder en zus vier dagen naar Parijs gegaan.

In Nederland hadden we al de Paris museumpass aangeschaft, deze pass is niet alleen goedkoper als je meerdere musea wil gaan bezoeken,  maar ook een groot voordeel is dat je niet in de rij (bij kaartverkoop) hoeft te staan. De museumpass is voor €39 te koop bij o.a.  anwb.nl.  Vanuit Nederland kun je deze passen bestellen. Op het moment dat je de pas voor het eerst gebruikt, vul je de datum in en dan is het twee dagen geldig.

Mocht je een klein budget hebben, ga dan een 1e zondag van de maand naar Parijs, want een groot aantal musea (incl. Versailles!) zijn dan gratis te bezoeken.

Met de Thalys zijn we naar Parijs gegaan. En dat is echt ideaal. Alleen zou ik niet aanraden 1e klas te nemen. Ik had hiermee een goede ervaring, maar helaas is dat in een paar jaar tijd erg achteruit gegaan. Het eten is echt niet goed (en zolang ik zelf niet hoef te koken, vind ik het gauw prima). En de gratis maaltijd is niet bij elke rit, ondanks wat er op de website staat, maar serveren ze maar een paar keer per dag en de rest is een snack (halve boterham). Het laatste kregen we op de terugweg, waarbij we de trein namen van half vier en zeven uur in Amsterdam arriveerden. Wat dus volgens de Thalys geen dinertijd is…

Verder hadden we in Nederland via de Jong Intra met de hotelreservering ook kaartjes geregeld voor een avondlichttour incl. diner, hop, hop bus en voor de Moulin Rouge.

Goed voorbereid zijn we dus weggegaan en we hebben vier prachtige dagen gehad.

Sainte Chapelle

Sainte-Chapelle staat bekend om zijn prachtige gebrandschilderde ramen. Met de museumpass konden we gratis naar binnen. Ik had ergens gelezen dat het mooiste licht was bij zonsondergang. De kapel is in 1248 gebouwd door Lodewijk IX om de doornenkroon van Christus onder te brengen. Nu is het er niet meer, maar zou moeten liggen in de schatkamer van de Notre-Dame.

Sacre Coeur

De Sacre Coeur is een prachtige witte basiliek. Met zonsondergang schijnt het zonlicht prachtig op het gebouw. Deze pracht brengt één groot nadeel mee, drukte, want wat is het er druk. Het is zeker de moeite waard om in de kerk te gaan.

Les cars rouges

Waar blauwe borden (met een afbeelding van een bus en vermelding car rouges) staan zijn de opstapplaatsen van de hop-hop bussen. Het zijn gesloten bussen en de verdieping, boven de chauffeur op de eerste rij, heeft een groot raam zodat je prachtig rond kan kijken. De chauffeur reed rustig, zodat het ook mogelijk was mooie foto’s te maken. Bij de Trocadéro fonteinen heb je een magnifiek uitzicht op de Eifeltoren. Van daaruit kan je lopen naar de Eifeltoren. Op de een of andere manier hadden we van de Eifeltoren altijd het idee dat het een beetje lomp was. Maar als je het goed bekijkt realiseer je pas hoe verfijnd het eigenlijk is. Haast filigraan. Bij de Eifeltoren stapten we weer op de bus en hebben we het rondje afgemaakt. De hop-hop bus is ideaal. Alleen… het duurt wel erg lang, voor hij het rondje heeft gemaakt. Dit komt ook omdat hij erg lang stil staat bij de opstapplekken.

Moulin Rouge

Moulin Rouge is echt een nachtclub. allemaal kleine ronde tafeltjes en een podium. Alleen nu willen ze het uitbuiten en waar maar kon hadden ze tafeltjes  en stoelen geplaatst. Zelfs op de treden hadden ze stoelen geplaatst en waar zaten wij? Natuurlijk op de trap, mijn zus aan de buitenkant en regelmatig werd haar schouder door oudere mensen als steun gebruikt om de trap op te komen… Op veel tafeltjes stond een fles champagne. We dachten dat we alert moesten zijn, dat we ons dat niet aan lieten smeren. Een ober kwam er al aan en met een zwierige zwaai wilde hij de fles champagne openen. Mijn moeder helemaal in de stress Non, non roepen (enige Frans dat ze kent). Totdat bleek dat de fles champagne bij het toegangsprijs inzat. Ohh.... Oui, oui. Foto's mochten er niet gemaakt worden. Er liep een fotografe rond en als ze iemand zag fotograferen al was het met de gsm ging ze finaal over de rode. De show was mooi. Dans, muziek verschillende vormen van entertainment kwamen voorbij. Er stoppen vele taxi's voor de Moulin Rouge, dus het is geen probleem om weer bij je hotel te komen.

Notre Dame

De museumpass is wel bruikbaar voor entree Notre Dame, maar om de schatkamer in te mogen, moet je bijbetalen. Een doorn van de doornenkoorn van Jezus moet hier ergens zijn en na lang zoeken vonden we een plaatje bij een prachtige “beker” waarop stond dat hierin de doornenkroon van Christus lag…. Alleen deze beker stond zo hoog, we konden nog net een rood kussentje zien en verder niets Zelfs met de foto hoog boven onze hoofd genomen was er niets zichtbaar. Tja…Wat moet je hier nu mee, kan je wel van alles op zo’n plaatje zetten. Trouwens de doornenkroon is niet officieel door Rome erkend. Ik heb wel ergens gelezen dat de aankoop van deze relikwie Lodewijk de IX meer kostte dan de bouw van de Sainte Chapelle!

Licht tour

De buslichttour was mooi, maar realiseerden we ons later, met de hop-hop bus heb je (vooral in de winter, als het vroeg donker is) hetzelfde effect. Daarna stapten we in de boot. Mwah, daar was ik niet echt enthousiast over.

Het Louvre

Op vrijdagavond zijn ze tot half 10 geopend. Met onze Paris museumpass konden we zo doorlopen.

Het Louvre bezit een enorme grote collecte, waaronder vele topstukken. Thuis had ik al gelezen dat je dagen nodig hebt om de hele collectie te zien. Er werd aangeraden om een lijst te maken met de werken die je graag zou willen zien en je ook aan de lijst te houden. Met een boek uit de bieb en de plattegronden van de afdelingen van het Louvre heb ik een route gemaakt en dat ging best goed. Alleen de Saint Mary Magdalena van Erhart heb ik gemist. Natuurlijk stond de Mona Lisa op het lijstje en ook het marmeren beeld "the Winged Victory of Samothrace". Ook de collectie Hollandse schilders met o.a. schilderijen van Rembrandt, Frans Hals en Johannes Vermeer wou ik erg graag zien. Toen we genoeg schilderijen hadden bekeken, zijn we naar de appartementen van Napoleon III gegaan. Ik kan iedereen aanraden een bezoek aan dit museum te brengen. Het heeft een grote veelzijdige collectie in een prachtig historisch gebouw.

Louvre Plattegrond
Word – 1,2 MB 292 downloads

Paleis van Versailles, voor meer informatie klik hier